Na rynku w Grójcu po raz kolejny świętowano rocznicę „wyzwolenia” miasta przez Armię Czerwoną. Mówiono o odzyskaniu wolności. Nie wspomniano o mieszkańcach Grójecczyzny zamordowanych po „wyzwoleniu” przez „wyzwolicieli”! Nie wspomniano o ludziach z naszej okolicy, wywiezionych do sowieckich łagrów! Nie przypomniano o grójeckich funkcjonariuszach Urzędu Bezpieczeństwa, którzy miażdżyli jądra i wyrywali paznokcie żołnierzom AK! Nie przypomniano rolników, którym zabierano ziemię na Państwowe Gospodarstwa Rolne.
Przypominam też, że pomnik pod którym świętowano „wyzwolenie” był wcześniej pomnikiem upamiętniającym komunistów zamordowanych tam w 1943 r. przez Niemców, działaczy tzw. Polskiej Partii Robotniczej, założonej przez Józefa Stalina. Od 1939 r. do połowy 1941 r. do napadu Niemiec na Związek Radziecki komuniści byli sojusznikami niemieckich okupantów. Jednak w czerwcu 1941 r. wybitny przywódca socjalistyczny, Adolf Hitler napadł na drugiego wybitnego przywódcę socjalistycznego, Józefa Stalina i przyjaźń między lewicowymi totalitaryzmami się zakończyła. Komuniści również w Grójeckim dopiero wtedy zaczęli walczyć z niemieckim okupantem. Zaczęli walczyć, bo tak kazał Józef Stalin, gdyby kazał kochać Niemców, kochaliby ich dalej. Pomnik na grójeckim rynku został przemianowany po 1989 r. na pomnik lokalnego podziemia antyniemieckiego.
Po „wyzwoleniu” w Grójcu rozpoczął działalność Urząd Bezpieczeństwa, któremu doradzał oficer NKWD. Podobnie było w każdej gminie, pracę UB i Milicji Obywatelskiej nadzorowali sowieccy oficerowie. Funkcjonariusze UB w Grójcu, jak określił ich jeden ze świadków tamtych zdarzeń, Ryszard Pietras w swojej książce „Nie po białym! Nie po czarnym!” rekrutowali się z „najgorszych mętów społecznych”. Na wieść o zbliżaniu się w Grójeckie Armii Czerwonej ukrywano kobiety. Sowieckie wojsko słynęło z gwałtów i bestialstwa wobec kobiet. Nie stroniło też od kradzieży i bezsensownego niszczenia ocalałych budynków.
Praktycznie od pierwszego dnia „wyzwolenia” nowe władze rozpoczęły prześladowania żołnierzy Armii Krajowej, których jedyną winą było najczęściej to, że wcześniej walczyli z Niemcami. Prześladowano działaczy Polskiego Stronnictwa Ludowego i miejscowych rolników. Siedziba Gestapo w Grójcu przy ul. Mogielnickiej stała się katownią UB – tam ludzi z Grójca i okolic bito, łamano kości, miażdżono jądra, wyrywano paznokcie. Kilkudziesięciu mieszkańców Grójecczyzny po „wyzwoleniu” zostało wywiezionych do sowieckich łagrów. Mordowano ludzi niewinnych, uznawanych przez „wyzwolicieli” za wrogów – 1 grudnia 1945 r. w Budkach Petrykowskich w gminie Pniewy zamordowano działaczy PSL – sędziego sądu grójeckiego, Tadeusza Hanke, Bolesława Łukowskiego i Tadeusza Liszkiewicza. Józef Sikorski, prezes PSL cudem uniknął śmierci. Mordu dokonała na polecenie władz tzw. Polskiej Partii Robotniczej, organizacji założonej przez Józefa Stalina, grupa członków UB dowodzona przez Władysława Rypińskiego „Rypę”.
Tę garść faktów dedykuję świętującym „wyzwolenie”. Każdy uczciwy i rozsądny człowiek wie, że w 1945 r. nie było żadnego „wyzwolenia”, jednego okupanta, zastąpił drugi okupant, Niemców zastąpili Sowieci, którym dzielnie pomagali miejscowi zaprzańcy i „męty społeczne”. Czyżby od 1989 r. na Ziemi Grójeckiej niewiele się zmieniło, skoro miejscowe władze świętują takie „rocznice”?
Stanisław Sitarek, Radny Powiatu Grójeckiego
gość
12 lutego 2014, 10:21
Historię proszę zostawić historykom. I zajęć się teraźniejszością oraz przyszłością regionu. \"Robienie\" w papier jest proste.
tom
12 lutego 2014, 11:16
doskonałą datą na takie święto radości jednoczące wszystkich byłby 29 luty...
do gość
12 lutego 2014, 10:39
jeżeli Pan znalazł jakieś błędy w tekscie prosze o ich wskazanie, a nie skupianie sie na ataku personalnym
obserwator
12 lutego 2014, 10:46
Jesteśmy jakimś cierpiącym narodem najwyraźniej brakuje nam sukcesów, Zgadzam się, że powinismy świętować radosne chwile tak jak 1918, 1989rok a o datach 1939, 1945 nie zapominać i skoro pomniki przetrwały to niech one nam o tych datach przypominają. Nie róbmy konduktów żałobnych. Trwają przygotowania do 70-rocznicy odbicia więźniów z rąk gestapo, później będzie 1.08. - rocznica powstania warszawskiego - a nie można tego wszystkiego zamknąć - w jednym święcie pokazującym powstanie nowej Rzeczypospolitej - gdzie wszystkie daty byłby przypominane w apelu poległych. Po za tym większość społeczeństwa i tak nie przychodzi na te święta, a pokazują sie na nich tylko łasi na wyróżnienie statystowaniem oraz \"rozliczani\" za udział w uroczystościach różne zawody i liczą na tani poklask, awans lub przypodobanie się obecnej władzy. Ale statyści i politycy mówią nie bo co by robili miejscowi politycy, urzędnicy wojskowi - zamiast szukać pozytywnych rozwiązań dla swojej społeczności to świętują i kłócą sie kto jest ważniejszy! Możemy doczekamy się normalności i będziemy mieli jedną Polskę i jedno święto które nas będzie jednoczyć a nie skłócać!!!
Keri
12 lutego 2014, 14:00
Całkowicie popieram \"obserwatora\", przecież wszystko to co działo się wczoraj to już historia. POLSKA jest jedna i nie należy jej dzielić na złą i dobrą panie radny. To ludzie przecież rządzą i jest to uzależnione od tego kto się dorwie do władzy.
ask
12 lutego 2014, 14:19
czy pan radny cierpi na brak zajęcia? może powalczyłby o pieniądze z budżetu powiatu i średki zewnętrzne na grójecki szpital?
dario
12 lutego 2014, 14:41
ask: to samo mozna by napisac pod adresem wladz Grojca. zamiast organizowaniem kontrowersyjnych uroczystosci mogliby sie zajac pozyskiwaniem srodkow zewnetrznych...
ask
12 lutego 2014, 14:49
dario: to samo piszę pod adresem władz gminy. i co z tego wynika? jak mieli, tak mają to w ..................
ask
12 lutego 2014, 19:34
do tom: widocznie radny do bani skoro się nie załapał. Jest radnym powiatu, więc niech się zajmie tym za co bierze pieniądze. Skoro nie ma możliwości to niech zrezygnuje z funkcji i dochodów. Jeśli nie, to niech zamie się tym, co obiecywał w kampanii wyborczej i nie piep@#!Y glupot o tym co było, niech zmienia to jest i co ma być do jasnej cholery. I to tyczy się wszystkich, których wybraliśmy, w powiecie, gminie, rządzie też.
tom
12 lutego 2014, 15:20
do ask przecież wiesz dobrze, że Pan radny nie jest we władzach powiatu ani we władzach miasta...
mądrala
12 lutego 2014, 15:29
Żołnierze Wyklęci to bohaterowie, a jeśli ktos kładzie kwiaty sowietom to bez względu na to czy szpital działa czy nie, jest szmatą
Znawca
12 lutego 2014, 15:29
Nie znacie się. Sowieci najpierw wyzwolili dziewczyny z dziewictwa, później chłopów z zegarków. A potem cały kraj z wolności. To byli prawdziwi wyzwoliciele, nie? Dlatego jestem za obchodem uroczystości!
Dabro
12 lutego 2014, 16:45
Tekst bardzo dobry, na szczeście świętowali tylko i wyłącznie starzy komuniści. Zero młodzieży która przyszła z własnej woli, Żołnierze Armii Ludowej mordowali polskich patriotów
gość
12 lutego 2014, 17:55
Personalny atak? Ja nie kwestionuję historii, która była trudna i złożona. Dyskusja na temat tragicznej historii nie odwróci jej kart.
Proponuję się skupić na tym co jest i będzie. Chyba bez-RADNI nie mają co robić z czasem !!
zapora
12 lutego 2014, 22:16
po treści komentarzt widać, że sporo obrońców komuszków mieszka w grójcu
Rasio
12 lutego 2014, 22:24
O co wam chodzi?
Wreszcie ktoś odważył się powiedzieć to co myśli większość społeczeństwa!
banan czikita
13 lutego 2014, 09:59
oj resortowe dzieci sie zdenerwowały :)
B.D.T.R.
12 lutego 2014, 22:48
Bardzo dobry tekst. Nie wolno milczeć na ten temat!
Na pohybel czerwonym \"wyzwolicielom\"!
Jaszczur
12 lutego 2014, 23:02
Komentarz został ukryty z powodu naruszenia zasad komentarzy.
IMaiden
12 lutego 2014, 23:08
Bardzo dobry tekst, jeden z lepszych w ostatnim czasie na tej stronie. Wreszcie jakiś dobry artykuł o zbrodniach sowieckich aparatczycków na ziemii grójeckiej, pozdrowienia dla autora.
Tomasz
12 lutego 2014, 23:16
Bardzo dobry i mocny tekst
ask
13 lutego 2014, 08:35
do Rasio: ale po co? wszyscy to wiedzą, wszyscy zainteresowani. Wiedzą, pamiętają, ale nie chcą tym żyć. Chcą żyć tym co jest dzisiaj, będzie jutro, co będzie dla naszych potomków.
ask
13 lutego 2014, 12:39
do banan czikita: za młody jestem na resortowe dziecko
janek
13 lutego 2014, 15:51
dobry rzetelny tekst, gratulacje dla autora
zenek
13 lutego 2014, 18:07
wcale bym sie nie zdziwił jakby niektórzy chcieli w grójcu 1 maja świętować
antykomuch
13 lutego 2014, 18:28
\"Jednak w czerwcu 1941 r. wybitny przywódca socjalistyczny, Adolf Hitler napadł na drugiego wybitnego przywódcę socjalistycznego, Józefa Stalina i przyjaźń między lewicowymi totalitaryzmami się zakończyła. Komuniści również w Grójeckim dopiero wtedy zaczęli walczyć z niemieckim okupantem. Zaczęli walczyć, bo tak kazał Józef Stalin, gdyby kazał kochać Niemców, kochaliby ich dalej.\" - świetne!
HK
14 lutego 2014, 00:14
\"Uderz w stół ...\" itp. Niestety czerwone trzyma się dobrze.
Arek
14 lutego 2014, 15:57
Tekst dobry, ale szkoda że PiS współpracuje z komunistami zarówno w Warce, a Grójcu z TW.
Stefan
14 lutego 2014, 10:58
PiS niech sie zajmie komuszkami, które się koło nich kręcą, np. w Warce...
Warecczanin
15 lutego 2014, 09:49
zastnawiałem się nad wspieraniem PiS w Warce, ale taka postać jak pan Kwiczak skutecznie do tego mnie zniechęca
j
19 lutego 2014, 11:00
Podajmy imiona i nazwiska tych ludzi, czym się teraz zajmują, jakie firmy prowadzą i w końcu jakie funkcje społeczne pełnią.
grójczanin
27 lutego 2014, 17:34
kim jest autor artykułu? czy ta zła komuna nie dała mu wykształcenia (o ile je ma?)?
patriota
28 lutego 2014, 12:35
SKŁADAM WYRAZY WIELKIEGO SZACUNKU DLA AUTORA TEKSTU, KTÓRY odważył się napisać o trudnej naszej POLSKIEJ historii i PRAWDZIWEJ, no ale dla niektórych WSTYDLIWEJ, bo przecież ONI tak robili bo cyt. NAM KAZALI - a gdzie honor? i mają się jak pączki w maśle do DZIŚ - WIĘC BĘDĄ ATAKOWAĆ, komuno wróć!!!!!
Grójczanin
28 lutego 2014, 22:10
Świetny, szczery tekst - nic ująć, a właściwie można by jeszcze wiele dodawać o sowieckiej okupacji ówczesnej Polski, o \'metodach śledczych\', które UB przejęło od towarzyszy z NKWD, o zasługach, honorze, prawdziwym patriotyzmie i odwadze polskich żołnierzy podziemia pomordowanych przez komunistów ....
Dziwi mnie, że promuje się dziś, w niepodległej III RP, stowarzyszenie im. Zygmunta Berlinga - niezwykle kontrowersyjnego wojskowego. Z jednej stron m.in. żołnierza Legionów Polskich i uczestnika wojny polsko-sowieckiej w 1920r. (a więc kogoś, komu odwaga nie była obca), z drugiej zaś człowieka, który \"w obozie jenieckim w Starobielsku został zwerbowany do współpracy z NKWD, następnie wraz z grupą oficerów podjął współpracę z Rosjanami. Idąc na współpracę z NKWD (w swych pamiętnikach wspomina m.in. zażyłe stosunki z zastępcą Ł. Berii, gen. W. Mierkułowem) uniknął zbrodni katyńskiej dokonanej na oficerach Wojska Polskiego wiosną 1940, o którą kilka lat później oskarżył Niemców, a następnie po przyjęciu obywatelstwa ZSRR[!!!) w listopadzie 1940 r. ( 2 listopada tego roku Ł. Beria wystąpił do Stalina z wnioskiem o zgodę na utworzenie polskiej dywizji w ramach Armii Czerwonej został skierowany wraz z grupą oficerów, którym przewodził deklarujących chęć wspierania Sowietów do willi NKWD w Małachówce pod Moskwą, gdzie pomagał w ich weryfikacji, badaniu prawdziwego stosunku do Rosji, a następnie selekcji pod kątem przydatności do służby w Armii Czerwonej. Był współautorem deklaracji hołdu i lojalności przesłanej na ręce Józefa Stalina w marcu 1941r.\"...
Oczywiście ktoś może powiedzieć, że nie nam dziś oceniać człowieka - i w ogóle postawy - mające na celu uniknięcie śmierci, związane jednak, co by nie było, z podjęciem ścisłej współpracy z obcym mocarstwem, ZSRR, którego celem było zniewolenie i zwasalizowanie Polski (tu np. doskonale widać różnicę między gen. Berlingiem a płk. Kuklińskim - ten drugi podjął współpracę z obcym mocarstwem, USA, aby w odróżnieniu od Berlinga, pomóc w odrodzeniu niepodległej Polski), ale... po pierwsze jakąś elementarną wiedzę o historii i jej ocenę, pamięć, jesteśmy winni prawdziwym patriotom i bohaterom walczącym o niepodległość naszej Ojczyzny, po drugie nie możemy wybielać polskich żołnierzy służących interesom Stalina, po trzecie musimy dbać o prawdę historyczną....Żeby nie było - trzeba również pamiętać o błędach władz i wojskowych niepodległej II RP: o braku jedności (zwolennicy Sikorskiego kontra piłsudczycy), o niewiarygodnej naiwności, braku wyobraźni i głupocie w myśleniu polityczno-militarnym (Józef Beck), o konfliktach w strukturach podziemia niepodległościowego (władze AK a władze Muszkieterów) i o wielu innych błędach, które później doprowadziły do osłabienia naszego kraju, zalania Polski czerwoną zarazą i ułatwiły towarzyszom brutalne tortury (było to nie tylko miażdżenie jąder i wyrywanie paznokci, lecz również bicie - szczególnie okolic intymnych - drutem kolczastym, rażenie prądem, bicie nasady nosa gumową pałką, a palców i rąk kałamarzem, wyrywanie włosów z krocza i moszny, przypalanie, miażdżenie palców u rąk i nóg, sadzanie na specjalnej śrubie, która raniła odbytnicę) i wyrżnięcie naszych elit. Towarzysze z Ludowego Wojska Polskiego i stowarzyszenia im. Z. Berlinga: mam nadzieję, że wiecie i pamiętacie, kto dokonywał tych okrucieństw.
grójczanin
1 marca 2014, 13:49
historyków mamy już dość, Prezydent, Piemier, Burmistrz, Radni......... a roboty jak nie było tak nie ma, tylko teksty żalące jak było.
My, następne pokolenie chcemy widzieć jak jest i patrzeć w przyszłość z optymizmem a nie ciągłym strachem.
Grójczanin
1 marca 2014, 18:55
\"Naród, który nie szanuje swej przeszłości nie zasługuje na szacunek teraźniejszości i nie ma prawa do przyszłości\"
\"Naród, który traci pamięć przestaje być Narodem – staje się jedynie zbiorem ludzi, czasowo zajmujących dane terytorium\"
Józef Piłsudski
PS A jeśli nie widzi się pozytywnych zmian infrastrukturalnych w Grójcu, to, jak to miasto super się rozwija, to naprawdę trzeba być już ślepym.
grójczanin
1 marca 2014, 20:54
Chłopie, ile można żyć tą przeszłością? Ty masz emeryturkę i masz czas na te pisaniny a my musimy pracować za najniższą krajową bądź na śmieciówce. Piszesz, ze jestem ślepy nie widząc zmian w Grójcu. Pytam więc pomijając jakość tych zmian, ilu ludziom dały one stałą pracę?
Grójczanin
2 marca 2014, 18:31
No akurat z diagnozą to u Ciebie słabiutko....jestem ok. 10 lat po studiach. Stała praca? To nie jest problem grójecki, lokalny, ale ogólnopolski. Pisz raczej do Tuska i naszych posłów/senatorów (tutaj trzeba zmian na szczeblu centralnym), niż do Stolarskiego. Poza tym co ma piernik do wiatraka? Naprawdę sądzisz, że przez zajmowanie się historią nie ma w Polsce stałej pracy? Przecież to kwestia polityki gospodarczej. A tak na marginesie: np. IPN czy wydziały historyczne wyższych uczelni to też miejsca (stałej) pracy.
ask
4 marca 2014, 10:57
Grójczanin: jesteś po historii? na jakiej uczelni?
Grójczanin
4 marca 2014, 19:53
Nie jestem po żadnej historii, zgadzam się jedynie w jej kontekście, w 100%, z zacytowanym wyżej przeze mnie Piłsudskim.
kamila
23 lutego 2015, 22:44
Moja babcia pamieta ruskich jak nas ratowali. Opowiadala ze byli gorsi od bestii. kradli palili zabijali i gwlalcili....
Ale zadko w ksiazkach sie o tym mowi....
Wojciech
10 sierpnia 2015, 22:45
Wtrącam swoje 3 grosze, bo widać, że dyskutanci są młodzi, a ja byłem w styczniu 1945 w Grójcu. Nikt nie mówił wtedy o wyzwoleniu, ale była pewna ulga, że skończyły się masowe mordy i dużo nadziei. . Można było pochować bliskich, odbudowywać Warszawę, chodzić do szkoły średniej. W Grójcu matura 1945 była dopiero latem.
Sprawa tego morderstwa była powszechnie znana w powiecie. Dokładnie opisał ją p. Jacek Pawłowicz. Ojciec mój znał osobiście sędziego Hanke. Tym niemniej trzeba rozróżniać eksterminację hitlerowców (miliony zabitych) a terror komunistów (tysiące). Po dwudziestu latach nazizmu praktycznie nie byłoby nas. Po "socjalizmie" przybyło nam kilkanascie milionów. Ja nie uważam za zdrajcę Berlinga, bo wierzył, że dojdzie do wojny Niemiec i ZSRR, że wyprowadził tysiące ludzi z lagrów, że podobnie jak Mikołajczyk i jego PSL starał się robić to co mógł albo to co mu się zdawało, że może zrobić. Rosjanie też byli różni, ci których ja widziałem pytali o jedzenie, nie zabierali siłą.
NIE GRÓJCZANIN!
14 września 2016, 21:04
GRÓJCZANIN! JEST OSOBNIKIEM MOCNO Z FRUSTROWANYM,POSIADA OGROMNĄ CHĘĆ ZEMSTY DO SWOJEGO PRZECIWNIKA CO WYNIKA, ŻE JEST GORSZY OD TYCH KOMUNISTÓW.NKWD-CÓW. NIEMCÓW RUSKICH I SAMYCH KOSMITÓW. JEST CZŁOWIEKIEM NIESPEŁNIONYCH MARZEŃ! ŻYCIOWYCH.